ANNONS

Kort trea ger bra sikt

Valtra N103 HiTech5 är en smidig mångsysslare med intressant och lättkörd transmission som fungerar bra både för lastararbete och i transport. NilehnTeknik har testat den nya trecylindriga finska traktorn i båda jobben.

Transmissionen är en av de intressanta sakerna i den här traktorn. Det är en semipowershift med fyra grupper och fem powershiftsteg, som kan köras på flera olika sätt. Man kan växla manuellt med en knapp för varje låda, utan att frikoppla, eller kan man köra med automatik, antingen i enbart powershiften eller i båda. I det senare fallet körs traktorn från stillastående till maxfart precis som en automatväxlad bil. Föraren behöver således bara styra och trampa på gasen. Detta är perfekt vid transport och ett av de arbeten som vi testade N103:an i, var med en tolv tons boggivagn med spannmål i transport på väg.
Det gick lugnt och fint och traktorn drog ekipaget bra. Motorn anpassar varvtalet för att accelerera i den takt man ställt in tills man nått toppfarten.
Vi mäter 74 dBA vid transport på asfalterad väg i 43 km/h och 2 200 rpm på motorn. Det kommer ljud både från vägbanan och motorn och när vi mäter ljudet stillastående med full gas, hela 2 400 rpm på motorn, har vi samma ljudnivå på vårt instrument. På tomgång är det endast 69 dBA i hytten.
Mätningen görs naturligtvis med radio och fläkt avstängd och vi håller instrumentet i närheten av förarens öra och man kan konstatera att N103 HiTech5 inte har den tystaste hytten på traktormarknaden.
Hytten är bekväm på Valtra N103 HiTech5 och reglagen har en bra placering och den korta fram-/backspaken till vänster om ratten är bra att arbeta med. Spakarna för yttre hydraulik är mekaniska och ska röras i sidled vid manövrering, personligen föredrar jag när man drar spakarna framåt/bakåt eller lite diagonalt. De flesta strömbrytare sitter logiskt placerade till höger om föraren. Här finns bland annat en knapp för elektrisk upplåsning av lyftdragkroken, vilket är en stor finess.
Reglage för hyttventilation och arbetsbelysning hittar man i taket.
Valtra har en liten sportig ratt och den i N103 utgör inget undantag. Den är ställbar och i kombination med ett luftfjädrat förarsäte och hyttfjädring är komforten hög.
Passageraren har det däremot lite sämre. Valtra har inte särskilt stor hytt och den som åker med får nöja sig med en liten uppfällbar plastplatta att sitta på. Det fungerar kortare stunder.
Det finns egentligen inget att anmärka på i hytten. I höger A-stolpe finns en display och i den ser man vilken gruppväxel och vilket powershiftsteg som är valt och om man kör manuellt eller i något av automatprogrammen.
Sikten är förnämlig framåt då motorhuven är kort och kraftigt sluttande. Frontlastaren kan sänkas relativt långt ner innan redskapet försvinner.
Vi testar även lastaren och kör spannmål med en skopa och det fungerar tillfredsställande. Är man van vid en lastmaskin kan man aldrig sätta höga betyg när man lastar med en traktor, men jag tycker att N103:an är helt okej att lasta spannmål med och när man kört en stund och vant sig är man nöjd med kapaciteten.
Testtraktorn har inte turbinkoppling, men det kan man beställa den med, och det bör man ha, framförallt om den ska användas som lastartraktor. Valtra har lång erfarenhet av turbinkopplingar och på N103 ökar priset endast med 14 000 kronor för det tillvalet. En turbinkoppling medför att det kan bli en viss slirning i kopplingen och man kan hålla traktorn stilla på bromsen en stund utan att frikoppla. När man gasar för att köra, segar den sig iväg och accelererar både med ökat motorvarvtal samt minskad slirning i turbinen vilket påminner om en converter, precis som i en lastmaskin.
Traktorn har 540 och 1 000 rpm kraftuttag bak som standard, men man kan även få drivhjulsberoende kraftuttag samt 540E i stället för 1 000 rpm. Växling sker med en mekanisk spak bak till höger i hytten.
Som tillval finns kryplåda med två växlar och har traktorn det, växlas dessa med knappen för grupplådan.
Valtra N103 är en liten och nätt traktor, men om man vill dra lite mer är det tillåtet att belasta den så den väger upp till 9 100 kg.
Testtraktorn är utrustad med relativt små däck, men den som önskar kan få ända upp till 650/65R38 bak.
Ska man sammanfatta Valtra N103 kan man konstatera att den kan passa på många gårdar. Den är stark och seg för sin storlek och då den kan belastas med mycket vikt fram och i hjulen kan den fungera som dragare. Då ska man även satsa på större däck.
Breda däck är bra om den ska användas i vallskörd, där den kan göra ett förnämligt arbete med rundbalspress, slåtterkross eller strängläggare.
Ska den användas till det, ska man tänka efter noga så man får bästa möjliga kraftuttagsalternativ.
För den som önskar en ny traktor i det mindre segmentet är N-serien intressant och erbjuder mycket mer än den enklare Valtra A. Priset har naturligtvis betydelse för försäljningen när det gäller traktorer, annars hade nog en av modellerna i N legat etta i stället för A.
När det gäller service är det en sak som man kan anmärka på och det är att traktorn har samma olja för transmission och hydraulik. Det är i och för sig inget unikt i traktorvärlden, de flesta har det. Men det finns de som har separat olja och det är ett stort plus. För övrigt kommer man åt det mesta i motorrummet ganska bra, trots att det är kompakt monterat. Hela huven öppnas i framkant, men det blir en liten sidoplåt kvar på båda sidorna. De är dock betydligt mindre än dem vi är vana vid att se på Valtra tidigare.
Batteriet sitter i en låda bakom höger trappa och är lite svårt att komma åt, men så är det på de flesta traktorer i dag.
Valtra N103 HiTech5 följer ISOBUS-standard och har ett eluttag bak för redskap som är anpassade för det systemet. Traktorn har ingen ISOBUS-monitor så den information redskapet kan utnyttja från traktorn är: hastighet, strömförsörjning, den bakre trepunktslyftens läge, det bakre kraftuttagets varvtal, transmissionshastigheten samt jordanslutning. Dessa funktioner har NilehnTeknik inte fått möjlighet att testa i praktiken, men man kan således inte styra redskapet från en standardmonitor i traktorhytten.


Valta N103 har trecylindrig motor och därmed kort motorhuv som sluttar. Det ger bra sikt vid frontlastararbete. Det är endast 2,7 meter upp till hyttaket och frigångshöjden är 37 centimeter under upplyft lyftdragkrok.

I transport är traktorn lättkörd. Automatik i såväl gruppväxlar som powershift innebär att man bara trampar på gaspedalen och kör som i en automatväxlad bil. När vi når toppfarten cirka 43 km/h reduceras motorvarvtalet vilket sparar bränsle och ger en tystare färd.

Testtraktorn är även utrustad med TwinTrac, det vill säga ratt och pedaler så man kan köra baklänges.

Det ser ut som en växelspak, men är bara ett fast handtag att vila handen på medan växling sker med knappar, en för gruppväxlar och en för powershift. I höger sida har man alla strömbrytare, spakar för yttre hydraulik, kraftuttag samt trepunktens reglage.

I fram-/backspaken finns även parkeringsläge. Instrumenten är analoga och så även hastighetsmätaren till höger.

Hytten har B-stolpe men dörren är tillräckligt stor för lätt passage.

Även höger dörr fungerar bra. Notera hur brandsläckaren följer med dörren när denna öppnas och är därmed inte i vägen. På höger sida hittar vi batteriet och en verktygslåda.

På bakskärmarna finns stora knappar för trepunkt. Bra när man trycker på dem med handskar.

Här ser vi hyttfjädringen samt hållaren för jordbruksdraget.

Testtraktorn har tre dubbelverkande yttre hydrauluttag, men man kan ha upp till fyra.

Det är ganska kompakt i motorrummet och kylarna sitter tätt i fronten. De går dock enkelt att dela för rengöring emellan.

Framaxelfjädring finns inte att tillgå.

Valtra N103 HiTech5
Motor:    Trecylindrig AgcoPower på 3,3 liter och 82 kW (111 hk) maxeffekt vid 2 000 rpm och max vridmoment 465 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Automartisk semipowershift med fyra grupper och fem powershiftsteg.
Däck:    380/70R24 fram och 480|70R34 bak
Bränsletank:    230 liter
Lyftkapacitet:    6 600 kg
Max hydraulflöde:    73 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 770 kg (utan vikter) varav 42 procent på framaxeln
Vändradie:     6,1 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (14,5 liter), Transmissionsoljebyte 800 timmar (48 liter)
Kraftuttag:    540 och 1 000 rpm
Pris:    528 000 kronor
Pris per hk:        4 756 kronor

Utrustning
Luftkonditionering:    13 000
Frontvikter, 10 x 40 kg: 11 000
Passagerarsäte:    4 500
Frontlyft:    25 000
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde dubbelverkande uttag:    4 800
Luftfjädrad förarstol:    7 800
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    nej
Vändbar förarplats:     36 000
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    nej
Framaxelfjädring:    nej
Krypväxel:        8 000

Relaterade artiklar