ANNONS

Från besökande till ständigt närvarande

Keenans innovativa InTouch-program ger möjlighet att tidigt förebygga foderrelaterade hälsoproblem, innan de har hunnit bli verkliga problem. Något som har betydelse både för lantbrukarens ekonomi och djurens hälsa.
År 2014 vann Keenan Irish Times Innovation Award inom Agri-food kategorin för InTouch och fram till idag har InTouch-center etablerats på Irland och i Kina, Danmark, England och Frankrike. Nu har turen kommit till Sverige.
InTouch bygger på ett databaserat uppföljningsprogram som automatiskt samlar in information från Keenans foderblandare, genom uppkoppling via blandarens våg. Uppföljning av avkastningsresultat och foderkonsumtion görs idag via iKeenan, men i och med det nya InTouch-programmet breddas informationen, som ligger till grund för när det behöver göras justeringar i foderstaten. Bland annat berör den nyckeltal inom dräktighet, tillväxt och sjukdomsfrekvens.
– Syftet med informationen är att vi tidigt ska kunna se avvikelser från det normala och därmed kunna sätta in förebyggande åtgärder innan det blir ett verkligt problem. Vi ser redan idag att det är kombinationen av Keenan foderblandare och en väl fungerande rådgivning som gör att mjölkmängden ökar samtidigt som hälsan hos djuren förbättras. InTouch är ytterligare ett steg i den riktningen eftersom programmet ger oss möjlighet att bättre mäta samband mellan foder, hälsa och produktion, säger Jan-Ove Brink, vd för J-O Brink Sweden och importör av Keenan foderblandare.
InTouch-rådgivning innebär, förutom gårdsbesök, att ett InTouch-center sätts upp i Sverige med rådgivare. De följer dagligen upp och analyserar informationen från blandaren och produktionsresultat som exempelvis mjölk och fett.
– Om till exempel foderintaget plötsligt har ändrats, så ser rådgivaren i InTouch-centret det, eftersom programmet flaggar för avvikelser. Rådgivaren kontaktar då lantbrukaren så att de tillsammans kan titta på vad som har hänt och hitta en lösning. De flesta hälso- och dräktighetsproblemen hos idisslare har en mycket stark foderkoppling. Genom snabb och tillförlitlig information runt detta kan många kostsamma problem minimeras samtidigt som vi inte pressar djuren för hårt djuren,  fortsätter Jan-Ove.
Enligt honom kommer gårdsbesöken att fortsätta som tidigare, då vi inte tror att siffror löser alla problem. Många gånger handlar det om fingertoppskänsla och att med ögat se hur besättningen mår, men besöken kommer att bli mer behovsanpassade. Under vissa perioder kan man behöva mer stöd och andra gånger flyter allt på som det ska. Vi har en stark tilltro till att tekniken kan göra arbetet enklare och effektivare för både lantbrukaren och oss. Man kan säga att vi går från att besöka till att bli ännu mer närvarande. Målet är att markant öka antal liter mjölk per ko eller lantbrukarens marginal genom exempelvis minskade foder- och veterinärkostnader. Detta inom 2 år, när man går över till en Keenan foderblandare i kombination med InTouch-rådgivning.
Den nya tjänsten lanseras i Sverige den 17 juni och redan iKeenan-anslutna kunder kommer automatiskt att gå över till InTouch-tjänsten utan extra kostnad. För de kunder som har andra typer av avtal fortsätter de att gälla som tidigare men från och med 17 juni kommer alla nya avtal att vara InTouch-avtal. Det innebär också att vågen och uppkopplingen kommer att ingå som standard när man köper en ny foderblandare.

J-O Brink Sweden är importör av Keenan foderblandare. Företaget erbjuder intelligenta foderblandare och närvarande foderrådgivning till framtidens lantbrukare. J-O Brink Sweden grundades 1998 med målet att leverera ärliga verktyg, som bidrar till att lantbrukaren självständigt kan agera genom påverkan på djurhälsa, foder och produktion. Huvudkontoret ligger utanför Varberg och företaget har kunder i Sverige, Norge och Finland.

Richard Keenan & Co. Ltd. är tillverkare av patenterade foderblandare baserade på avancerad teknik och vetenskapliga studier om fodrets effekt på idisslare. Företaget ligger i Borris på Irland och har över 30 000 kunder i 50 länder över hela världen. Keenan grundades 1978 och har 250 personer anställda på Irland samt har dotterbolag eller franchise i 15 länder.InTouch rådgivning

Relaterade artiklar